دسته‌بندی نشده

هنر قلم زنی روی سنگ چیست

هنر قلم زنی روی سنگ چیست ؟

هنر قلم زنی روی سنگ چیست :

سرزمین پهناور ایران پیوسته خواستگاه خلق هنرهای ناب،اصیل و معنوی در عین حال متناسب با زندگی مردم و آداب و رسوم جوامع و اقوام خود بوده است.
هنرسنگ تراشی یکی از ناشناخته ترین هنر های سنتی در ایران است که علیرغم تلاش وکوشش بی شائبه بعضی از اساتید این هنر و استقبال مردم از این آثار، هنوز هنری گمنام است .
سنگ تراشی یکی از هنر هایی است که مواد اولیه آن به وفور در کشور یافت می شود و به راحتی به دست می آید. سرزمین خراسان از زمانهای دور جایگاه هنر و هنر دوست بوده و هنر سنتی قلمزنی و حکاکی روی سنگ در شهر مقدس مشهد در پی تکامل هنر حجاری یا سنگ تراشی بوجود آمده و سابقه کهن تولید این سنگ که به صورت موروثی از نسل های گذشته به حال رسیده است.
قلم زنی روی سنگ به طور کلی  عبارت است:
کنده کاری روی سنگ یا برجسته کاری روی آن و تولید اشیاء کوچک و هنری و تزئینی از آن است . پیشینه این هنر در ایران به عهد سومر بر می گردد . روش کار در این صنعت به این شکل است که پس از برش سنگ ، آن را بوسیله چرخ تراش داده و سپس جلا می دهند و پس از آن طرح مورد نظر را روی آن بوسیله قلمهای مخصوص تراش می دهند .
اصولا به طراحی (نگار گری)  نقوش وحکاکی بر روی اشیای مخنلف، به ویژه مس ، طلا ،برنج ،نقره و سنگ حکاکی یا قلمزنی می گویند، به عبارت دیگر ایجاد خطوط و نقوش به وسیله  چکش قلم بر روی اشیا مختلف و حک انها برروی این اجناس است .

هنر قلم زنی روی سنگ چیست هنر قلم زنی روی سنگ چیست هنر قلم زنی روی سنگ چیست

 

 

 

سنگ تراشی و قلم زنی روی سنگ صابون  یکی از صنایع و فنون کهن ایرانی است که صنعتگران سنگ تراش از گذشته های دور با بهره گیری از بعضی از ابزار و اشیاها ، وسایل اشپزخانه و زینتی، دکوری ،و ظروف قابل استفاده را می ساختند و استادان قلم زن بر روی انها نقش و طراحی می انداختند و روی سنگ هرکاره حکاکی میکردند.

هنر حکاکی روی سنگ صابون:

هنر حکاکی روی سنگ صابون یکی از فرایندهای خلاقانه و دستی است ، که در آن طرح‌ها، الگوها و تصاویری بر روی سنگ صابون حکاکی می‌شوند. سنگ صابون به دلیل نرمی و قابلیت برش و حکاکی آن، به عنوان یک مادهٔ مناسب برای انجام این هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنر قلم زنی روی سنگ چیست

اصولاً در این هنر، ابتدا سنگ صابون انتخاب می‌شود. سنگ‌های صابون معمولاً از نوع ترکیبی سنگ‌های طبیعی و مواد آلی هستند که باعث می‌شود آنها به راحتی حکاکی شوند. سپس هنرمند با استفاده از ابزارهای حکاکی مختلف مانند قلم‌های حکاکی، ابزارهای برش و سنگ‌زنی، شروع به حکاکی طرح مورد نظر روی سنگ صابون می‌کند.
هنگام حکاکی، هنرمند می‌تواند طرح را مستقیماً روی سنگ بکشد یا از قالب‌ها و الگوهای قبلی استفاده کند. ابزارهای حکاکی مختلف می‌توانند به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه‌های برقی و ابزارهای پیشرفته صورت گیرد. هنرمندان حاکی معمولاً تلاش می‌کنند تا جزئیات دقیقی را در طرح‌های خود به تصویر بکشند و به صورت هنرمندانه از سنگ صابون استفاده کنند.

قلم زنی روی سنگ

علاوه بر حکاکی سنگ صابون، هنرمندان می‌توانند از روش‌های دیگری نظیر رنگ‌آمیزی و نقاشی بر روی سنگ صابون استفاده کنند. این روش‌ها به هنرمند امکان می‌دهند تا با استفاده از رنگ‌های مختلف و تکنیک‌های نقاشی، آثار زیبا و جذابی را بر روی سنگ صابون خلق کنند.
هنر حکاکی روی سنگ صابون با استفاده از خلاقیت و مهارت هنرمندان، می‌تواند به عنوان تزئینات داخلی، آثار هنری، هدایا یا آثار مجسمه‌سازی استفاده شود. همچنین، سنگ صابون به عنوان یک عنصر تلفیقی در ساخت آثار هنری با سایر مواد نظیر چوب، فلز و شیشه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

هنر قلم زنی روی سنگ چیست؟

 

هم اکنون می توانید  این محصولات سنگی را به صورت انلاین یا حضوری از فروشگاه مسترسنگی تهیه کنید.